Vandaag is kernwaarde nummer 3 aan de beurt!
“Stimulerende omgeving die aanzet tot groei: de boerderij is activerend door de aanwezigheid van de verschillende agrarische/buitenactiviteiten. Op de boerderij worden deelnemers ingezet op taken waar ze goed in zijn. Dit helpt om vaardigheden te behouden en waar mogelijk verder te ontwikkelen. Ook is er de mogelijkheid om te leren van eigen fouten en successen. Deelnemers leren daardoor nieuwe talenten van zichzelf te ontdekken. Dit versterkt het gevoel van eigenwaarde. Vaak zetten deelnemers stappen richting regulier werk of andere vormen van maatschappelijke participatie.”
Op de zorgboerderij kun je van alles leren. Je kunt bijvoorbeeld leren hoe je bepaalde taken kunt doen. Onze jongeren van de arbeidstoeleiding voeren met elkaar klussen uit. Dit is heel erg leerzaam, en daarnaast een vorm van maatschappelijke participatie! Een voorbeeld is dat de jongeren van de arbeidstoeleiding mooie pakketten hebben gemaakt voor op de kerstmarkt van Heerjansdam. Daarnaast was er erwtensoep en chocolademelk dat de mensen uit ons dorp bij het kraampje konden komen halen, verzorgd door de jongeren! Tijdens het klaarmaken van de pakketten is er geleerd over onder andere het werken met hout en ook over het inpakken van de pakketten. De jongeren leren nieuwe vaardigheden en kunnen ontdekken of deze taken bij hen passen; misschien is een baan in die richting wel iets voor hen! De arbeidstoeleiding heeft als doel dat de jongeren vaardigheden aanleren die nodig zijn om (zelfstandig) te kunnen gaan werken. Daarnaast wordt onderzocht wat een passende perspectief plek voor de jongere is.
Maar je kunt natuurlijk nog veel meer leren op de zorgboerderij. Je kunt leren over je eigen emoties… hoe voelt het als ik boos ben? Wat maakt mij boos, en hoe kan ik weer rustig worden? Wat kan ik zelf doen en hoe kan iemand anders mij hierbij helpen?
Ieder kind heeft zijn/haar eigen leerdoelen, waaraan hij/zij werkt (op de zorgboerderij, maar oefenen kan natuurlijk ook daarbuiten). Ook leren we met en van elkaar; leren samenspelen en samenwerken, eigen grenzen aangeven, grenzen van anderen herkennen. Zo kunnen we eigenlijk nog heel lang doorgaan… er zijn heel veel dingen die je (op de zorgboerderij) kunt leren!
Ik krijg de kans om te leren
Stimulerende omgeving die aanzet tot groei: de boerderij is activerend door de aanwezigheid van de verschillende agrarische/buitenactiviteiten. Op de boerderij worden deelnemers ingezet op taken waar ze goed in zijn. Dit helpt om vaardigheden te behouden en waar mogelijk verder te ontwikkelen. Ook is er de mogelijkheid om te leren van eigen fouten en successen. Deelnemers leren daardoor nieuwe talenten van zichzelf te ontdekken. Dit versterkt het gevoel van eigenwaarde. Vaak zetten deelnemers stappen richting regulier werk of andere vormen van maatschappelijke participatie.